Selamat Datang

Terima kasih kerana sudi membaca blog saya untuk kita berkongsi apa sahaja maklumat atau kisah kehidupan..

Imbas Kenangan Manis di UPM bersama BFF

Imbas Kenangan Manis di Upm Slideshow: Norazliana’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Serdang was created by TripAdvisor. See another Serdang slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Ahad, 21 Oktober 2012

Air Tanganku- Kek Coklat Strawberry Double Yan



 Assalamualaikum...lama tak kongsi resepi buat u all..Kek Coklat Strawberry ni dah lama dah aku buat. Tak silap aku awal bulan Jun kot..kawan aku ada mintak resepi ni tapi baru hari ni nak share. Hmmmm...mesti u all pelikkan kenapa aku letak nama kek ni Kek Coklat Strawberry Double Yan? Aku duk fikir jugak nak bagi nama apa kek ni..aku teringat yang kek ini dibuat oleh 2 air tangan iaitu air tangan aku bersama dengan sahabat baikku..Aku Yan (Yancor), kawan aku tu pun Yan jugak(Yan sedang). Gelaran yang diberi oleh kawan-kawan UPM dulu. Yelah..kami 4 sahabat baik. 3 orang yan + 1 lagi Kasma. jadi, bila kawan-kawan panggil yan, ketiga-tiga kami akan menoleh. Confuse yan yang mana..he he.. So, itulah puncanya macammana kitorang dapat gelaran Yancor, Yan sedang dan Yancik yang diberi oleh kawan-kawan.. Sampailah sekarang melekat nama tu..tiba-tiba plak teringat zaman jadi mahasiswa.Ohh..rindunya saat tu..E eh..terlebih plak..Sekarang masuk bab kek ni pula. Jadilah nama kek ni Kek Coklat Strawberry Double Yan..Untuk pengetahuan u all, aku memang suka kek coklat atau apa saja kek yang ada buah..tapi aku paling suka yang strawberry dan blueberry serta berry2 yang lainlah..asalkan kek tu ada rasa masam buah..

Ini bahagian tengah kek..Tengok apa yang diletak, cuma ubahsuai sikit daripada resepi asal. Aku letak strawberry, coklat masak yang telah dicairkan, gula ising, dan almond. Aku suka sangat almond.
         
   Untuk aku buat kek ni, aku guna banyak buah strawberry..kat atas strawberry, kat filling bahagian tengah tu pun ada buah strawberry. Hmm..mmg kaw kaw punya kek coklat strawberry ni.. Gula ising tu pun aku campur jugak dengan perisa strawberry..Over lah strawberry aku nih..hi hi..tapi memang sedaplah..budak-budak pun suka kan..

          2 perenggan kat atas tu baru intro..Panjang na intro aku. he.hujan petang ni minum pulak kopi panas ..fuhh..macam-macam pulak nak dicerita..Resepi kek ni aku dapatkan dari Majalah Rasa keluaran Oktober 2010. Tapi aku adalah ubah sikit ikut citarasa sendiri..Ok sekarang tibalah masanya untuk aku senaraikan bahan-bahan untuk membuat Kek Coklat Strawberry Double Yan ni..ambik pen, ambik kertas dan salin..

BAHAN-BAHAN:
225 gm mentega
500 gm gula kastor
4 biji telur
400 gm tepung kek
100 gm soda bikarbonat
500ml susu segar
10 biji strawberry - di hiris. (aku rasa lebih 10 biji aku letak) ikut tekak masing-masinglah..
(Bahan tepung aku guna tepung kek naik sendiri jenama Bluekey. So tak payah lagilah guna soda bikarbonat tu. Senang) .

BAHAN KRIM:
250 gm krim whipping. 
125 ml susu segar.
(Untuk bahan krim ni aku tak guna krim whipping tapi aku guna gula ising dan aku tambah perisa strawberry)

CARA MEMASAK:
1. Pukul mentega bersama gula hingga putih dan kembang.
2. setelah kembang, masukkan telur.
3. Ayak semua bahan kering dan masukkan semua bahan kering berselang-seli dengan susu.
4. Masukkan adunan dalam acuan dan bakar selama 45 minit pada suhu 180 darjah celcius.
5. Bila sudah masak dan sejuk, potong kek kepada dua lapisan dan sapukan dengan bahan krim dan ditaburkan strawberry yang dihiris tadi.
6. Cantumkan semula dan hias keseluruhan kek dengan bahan krim dan strawberry.

Selamat mencuba..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan