Selamat Datang

Terima kasih kerana sudi membaca blog saya untuk kita berkongsi apa sahaja maklumat atau kisah kehidupan..

Imbas Kenangan Manis di UPM bersama BFF

Imbas Kenangan Manis di Upm Slideshow: Norazliana’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Serdang was created by TripAdvisor. See another Serdang slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Ahad, 21 Oktober 2012

Air Tanganku - Kek Keju Bluberi Double Yan

KEK KEJU BLUEBERI DOUBLE YAN
Assalamualaikum wbt...Alhamdulillah segala puji bagi Allah...Ini adalah 3rd entry aku untuk hari ini, tiba-tiba plak terlebih rajin..Kalau tak tu sunyi je blog aku ni.. Kebetulan 2 hari hujung minggu ni tak pergi kemana-mana. Tak sesibuk hari-hari sebelumnya..Kali ni duduk di rumah je..Cuaca pulak memang sedaplah untuk tido..Sejak kebelakangan ni hujan je..Syukur..

Tadi aku kongsi resepi kek Coklat Strawberry Double Yan. Kali ni aku kongsi jugak resepi kek favourite aku yang bernama Kek Keju Blueberi Double Yan. Ada yang tertanya-tanya apa ke pelik na ada Double Yan pulak kat belakang tu..Kisahnya samalah dengan entry aku yang bertajuk Kek Coklat Strawberry Double Yan tu..penat plak tangan aku nak menaip cerita yang sama..U all bacalah kat tajuk entry aku Air Tanganku - Kek Coklat Strawberry Double Yan tu..Kek ni pun dibuat hari yang sama..Dalam 1 hari aku buat 2 kek..Aku(Yan Cor) dengan sahabatku (Yan sedang). 2 air tangan jadi Double Yan lah kan..logik gak kan..Hmmmm... kek keju bluberi ni memang senang dan sekejap je siap berbanding dgn kek coklat strawberry tu..leceh skitlah..

Ok, ambik pen, ambik kertas, salin......

BAHAN-BAHAN:
200 gm bluberi - Aku guna fresh bluebery dan letak banyak sebab aku suka very very very berry..
6 keping biskut kraker - Lebih pun tak apa sebab nak bagi rangup bahagian bawahnya..
3 sudu makan mentega (dicairkan)
15 Yogurt asli - Tapi aku pakai blueberi yogurt untuk dapat rasa berry yang lebih kaw.
175 gm krim keju
25 gm gula kastor
1 biji telur
1 sudu makan tepung gandum
1 biji lemon (ambil jusnya) - Aku guna 1/2 biji je sebab masam sangat tak sedap plak kan

CARA MEMASAK:
1. Hancurkan biskut bersama mentega yang dicairkan.
2. Masukkan ke dalam loyang dan mampatkan untuk dijadikan lapisan bawah kek.
3. Di dalam bekas lain, campurkan krim keju, telur, tepung, gula dan yogurt. gaul rata hingga sebati.
4. Masukkan bluberi dan gaul rata.
5. Tuang adunan ke dalam bekas adunan biskut tadi dan ratakan. bakar dengan kaedah double boil pada 
    suhu 180 darjah celcius selama 25-30 minit.

Gambar yang kat atas tu adalah gambar dari majalah..yang aku buat ni lah dia...tadaaaaa....

Takdelah secantik gambar yang kat atas tu...Tapi tengok buah blueberi tu fresh dan gebu lagi..Nyummy.. Oh ya, akukan suka almond..jadi aku taburkan almond yang hancur di bahagian atas kek sebelum di bakar. pastikan almond itu di sangai terlebih dahulu..nanti bila makan taklah rasa lemau..

Oklah..selamat mencuba..


2 ulasan: