Selamat Datang

Terima kasih kerana sudi membaca blog saya untuk kita berkongsi apa sahaja maklumat atau kisah kehidupan..

Imbas Kenangan Manis di UPM bersama BFF

Imbas Kenangan Manis di Upm Slideshow: Norazliana’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Serdang was created by TripAdvisor. See another Serdang slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Selasa, 24 April 2012

Dekorasi Rumah 1

Assalamualaikum wbt..lama dah tak buat coretan di ruanga kesayanganku ini..

Kali ini kita berkongsi tentag dekorasi rumah..tiba-tiba je rasa teruja untuk tulis tentang dekorasi..salah satu minat aku..dulu masa zaman anak dara dulu memang aku suka sangat bab menghias ni terutama bilik aku..aku teringat atuk dan arwah nenek aku teruja bila masuk dalam bilik aku...dia kata macam bilik pengantin..ha ha..yang peliknya bila dah jadi pengantin lama ni bilik dah simple dah..yang penting kemas..

Selepas berkahwin, aku menyewa rumah flat di Seksyen 7 Shah Alam..tapi kamai ni PJJ (pasangan jarak jauh) selama setahu setengah..Apabila aku dapat bertukar tempat kerja dari Johor ke Shah Alam, aku dan suami mencari rumah baru. Rasa rugi kalau tak beli..menyewa rumah ibarat membayar hutang orang..Lama jugak kami mencari rumah. Segala tempat kami 'survey'. At last, tahun 2007 kami beli rumah pertama kami teres 2 tingkat (18 X 65) di Bandar Putera, di Klang. Nak kata Klang, dah kira sempadan Shah Alam lah..sekarang dah tahun ke-5 kami tinggal di sini..

Inilah gambar rumahku..masa ni baru pindah..belum buat apa-apa renovation lagi..Syukur Alhamdulillah..dapat jugak beli rumah pertama kami..pejam celik dah tahun ke-5 kami tinggal di sini.

Di bawah ni gambar ruang makan dan ruang tamu yang belum di cat..ini warna asal rumah. Saje aku tak letak banyak hiasan dalam rumah kerana aku nak nampak ruang dalam rumah lapang dan kemas.

SEBELUM DI CAT

 Masa ni dinding tu kosong..

 Dinding di sebelah sini pula aku letakkan cermin untuk nampak ruang lebih luas..dan diletakkan juga bunga ros tiruan sebagai hiasan di meja makan.

     Haha..nampak pulak bantal kat situ, mencacatkan pemandangan je..memang aku selalu terbaring kat
     atas sofa tu..di tepi sofa diletakkan meja sisi yag diletakkan lampu meja dan hiasan orkid sebagai penambah seri.

 Ruang sekitar tangga di letakkan sepasu bunga dan ada bunga lavender di sebelah almari TV tu untuk mengelakkan kesepian di ruang itu..

Ha...area ni nampak berserabut..ku perlu lakukan sesuatu di ruangan ini..suami aku suka letakkan segala macam kad, kopiah, wallet, dan lain-lain..tengok tu tempat kunci yang berjuntai..ishh..ni yang nak touch up sikit..

SELEPAS DI CAT

Ini ruangan makan yang dah di cat. Hiasan dinding pulak aku letakkan 2 pinggan makan antik arwah nenek aku punya, aku gantung buat hiasan. Simple kan?

Masa ni masih dalam proses mengecat, tengoklah tu dengan surat khabar masih ada kat atas lantai..

Ruangan dapur pun aku cat dengan warna hijau..kabinet dapur warna coklat gelap..jadi berlatar belakangkan warna hijau akan beri keserasian warna bumi..

Itulah serba sedikit yang boleh dikongsikan dengan pembaca sekalian..manalah tahu boleh jadi inspirasi dari rumah aku yang tak seberapa ni..

8 ulasan:

  1. hm.. ada cara dekorasi yang lebih cantik...

    cuba tengok ni http://ligakampung.com/blog/menghias-rumah-anda/

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thanx Zool Blogger, saya pun tercari2 idea baru untuk hias rumah sbb cepat bosan dgn hiasan sedia ada..

      Padam
    2. yelah, banyak info yang saya dapat dari link yg saudara bagi..

      Padam
  2. Makasih ya,, atas dekorasi rumahnya,,, bisa jadi inspirasi buat Ane,

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lukisan Minimalis, boleh aje share idea, hiasan rumah saya yg tak seberapa ni..

      Padam
  3. biasa aje rumah saya.. simple..

    BalasPadam